Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Informacja w sprawie wydawania orzeczeń o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju

INFORMACJA W SPRAWIE WYDAWANIA

OPINII O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU

W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W WODZISŁAWIU ŚLĄSKIM

 

Podstawa prawna:

  • Kodeks rodzinny i opiekuńczy – art. 97 (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 2809)

Art.  97.  [Wykonywanie władzy rodzicielskiej]

§  1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

§  2.  Jednakże o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie; w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy.

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 2061),

Niniejsza procedura stanowi dokument pomocniczy, którego celem jest przestawienie
w jasnej i czytelnej formie zasad składania wniosków oraz trybu pracy Zespołu Orzekającego w sprawach wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci.

Dokument przeznaczony jest dla rodziców, opiekunów prawnych oraz nauczycieli
i specjalistów.

 

Etap 1: Złożenie wniosku

  1. Wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju składają rodzice (opiekunowie prawni) dziecka/ucznia.
  2. Formularz wniosku dostępny jest w sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wodzisławiu Śląskim (zwanej dalej: Poradnia) oraz na stronie internetowej placówki.
  3. Wniosek musi być wypełniony i podpisany własnoręcznie przez rodziców/opiekunów prawnych. Kserokopie podpisów nie spełniają warunku własnoręczności podpisu.
  4. Wniosek należy złożyć:
  • osobiście w sekretariacie poradni lub
  • przesłać przesyłką poleconą za pośrednictwem np. Poczty Polskiej na adres Poradni.

 

Etap 2: Wymagana dokumentacja:

Do wniosku należy dołączyć:

  • aktualne, oryginalne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, na druku stosowanym w Poradni (druk do pobrania w formie papierowej w sekretariacie lub na stronie internetowej Poradni), wydane przez lekarza specjalistę diagnozującego daną niepełnosprawność (np. autyzm, zespół Aspergera - psychiatra, niedowidzenie - lekarz okulista, niepełnosprawność ruchowa - lekarz ortopeda/rehabilitacji, dziecko słabosłyszące – lekarz laryngolog/otolaryngolog, afazja – neurolog,),
  • dokumentację specjalistyczną: opinie i wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, rehabilitacyjnych (jeśli były wykonane w Poradni, przewodniczący Zespołu Orzekającego dołącza do wniosku dokumentację będącą
    w posiadaniu Poradni),
  • inne dokumenty wskazujące na szczególne potrzeby dziecka (np. opinie nauczycieli, wychowawców, terapeutów, pedagogów szkolnych w oryginale; orzeczenia
    o niepełnosprawności, specjalistyczna dokumentacja medyczna – dopuszczana jako kserokopia; wymienione dokumenty dostarczane są do sekretariatu Poradni).

 

Etap 3: Zgoda obojga rodziców:

Zgodnie z art. 97 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. Wobec tego, rodzice podejmują wspólnie decyzje w sprawach istotnych dotyczących dziecka.

W związku z tym:

  • wniosek musi być podpisany przez oboje rodziców/opiekunów prawnych,
  • możliwość podpisania wniosku przez jednego z rodziców - w przypadku ograniczenia władzy rodzicielskiej lub jej pozbawienia wobec jednego  z rodziców - wówczas należy dołączyć odpis stosownego orzeczenia sądu.

 

Etap 4: Analiza dokumentacji:

  1. Po wpłynięciu wniosku i kompletnej dokumentacji, przewodniczący Zespołu Orzekającego wraz z członkami zespołu dokonuje wstępnej analizy zgromadzonych materiałów.
  2. Przewodniczący dołącza do wniosku dokumentację badań i opinii będących w posiadaniu Poradni, a dotyczących danego dziecka.
  3. Jeżeli dokumentacja jest niepełna lub wymaga uzupełnienia, wnioskodawca zostanie
    o tym poinformowany listownie, dziecko może również zostać skierowane na dodatkowe badania diagnostyczne w Poradni.

 

Etap 5: Posiedzenie zespołu orzekającego:

  1. Zespół orzekający powoływany jest przez dyrektora poradni i składa się z:
  • przewodniczącego,
  • psychologa,
  • pedagoga,
  • lekarza,
  • innych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka.
  1. O terminie posiedzenia zespołu rodzice są informowani pisemnie listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru lub na adres mailowy wnioskodawców.
  2. Zespół Orzekający powoływany jest w terminie do 30 dni od daty wpłynięcia wniosku lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub złożonością procesu diagnostycznego w terminie do 60 dni.
  3. Rodzice/opiekunowie dziecka mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu
    i przedstawić swoje stanowisko. Obecność nie jest jednak obowiązkowa. O chęci udziału
    w posiedzeniu zespołu należy poinformować sekretariat Poradni.

 

Etap 6: Wydanie orzeczenia

  1. Zespół orzekający wydaje opinie:
  • do podjęcia nauki szkolnej,
  • do ukończenia odpowiednio pierwszego, drugiego, trzeciego, czwartego lub piątego roku życia – w zależności od indywidualnej sytuacji dziecka.

Opinia zostaje wydana wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia posiedzenia Zespołu Orzekającego.

2. Orzeczenie przekazywane jest rodzicom:

  • osobiście za pokwitowaniem odbioru lub
  • przesyłane pocztą na wskazany we wniosku adres – listem poleconym.

 

Etap 7: Prawo do odwołania

  1. Wnioskodawca ma prawo wnieść odwołanie od opinii wydanej przez zespół orzekający – zarówno w przypadku opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jak
    i opinii o braku takiej potrzeby.
  2. Odwołanie wnosi się do kuratora oświaty za pośrednictwem zespołu orzekającego, który wydał opinię.
  3. Termin na złożenie odwołania wynosi 14 dni od daty otrzymania opinii.
  4. Zespół orzekający może uwzględnić odwołanie w całości lub w części i wydać nową opinię. W przeciwnym razie przekazuje odwołanie wraz z dokumentacją do kuratora oświaty.

ZAŁĄCZNIKI:

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Kartka z kalendarza

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Imieniny