Wskazówki dla nauczycieli polonistów i pedagogów pracujących z uczniami z dysleksją rozwojową.
Opinia PPP stwierdzająca występowanie u ucznia dysleksji rozwojowej to nie bilet ulgowy, a recepta na dodatkową pracę.
Bardzo ważne jest, aby u ucznia z dysleksją rozwojową wypracować (w ramach terapii oraz dodatkowych ćwiczeń zalecanych przez polonistę) nawyk dokładnego sprawdzania i poprawiania każdej pracy pisemnej. Dziecko ma prawo do popełniania błędów, ale nie może pozostawić ich bez poprawienia. Dzięki temu uczeń:
- utrwala znajomość zasad pisowni,
- wytwarza nawyk stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania,
- kształtuje nawyk stałego sprawdzania napisanego tekstu, a tym samym poczucie odpowiedzialności za napisany tekst.
Dodatkowa praca ucznia z dysleksja rozwojową.
- Codzienne ćwiczenia w pisaniu z pamięci według następujących zasad:
- przeczytanie wybranego zdania z dokładną analizą trudnych wyrazów i przywołaniem właściwej zasady pisowni,
- powtórzenie zdania z pamięci,
- napisanie tekstu z pamięci,
- sprawdzenie zapisu i dokonanie korekty.
Po każdym tygodniu ćwiczeń w pisaniu z pamięci uczeń powinien pokazać zeszyt nauczycielowi, wykazując się w ten sposób dodatkowym zaangażowaniem w pracę nad swoimi trudnościami.
- Poprawa błędów – nauczyciel dokonuje jakościowej oceny prac pisemnych ucznia i poleca mu:
- wypisanie wyrazów, w których popełnił błędy,
- podanie odpowiedniej zasady ortograficznej,
- wykonanie ćwiczenia utrwalającego pisownię tych wyrazów, np. krzyżówka, ułożenie zdania, utworzenie rodziny wyrazów pokrewnych lub wybranie ćwiczenia z jakiegoś zbioru ćwiczeń,
- wypisanie tych wyrazów do założonego przez ucznia słowniczka.
Powodzenia!
mgr Aleksandra Molenda - pedagog PPP w Wodzisławiu Śl.