Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Jak indywidualizować pracę z uczniem z dysleksją rozwojową?

Jak indywidualizować pracę z uczniem z dysleksją rozwojową?

Pomocne mogą okazać się poniższe wskazówki:

  • nie odpytywać z głośnego czytania na forum klasy, chyba że tekst wcześniej został opracowany w domu,
  • nie obniżać oceny za mało płynne czytanie,
  • szczególną uwagę przywiązywać do cichego czytania ze zrozumieniem,
  • ograniczyć ilość zadawanego do nauki tekstu,
  • wydłużyć czas na przeczytanie lektur lub umożliwić skorzystanie z audiobooków,
  • oceniać ucznia przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnych,
  • nie dyskwalifikować prac nieczytelnych – uczeń powinien je przeczytać nauczycielowi,
  • w miarę możliwości dyktanda zastępować pisaniem z pamięci lub tekstami z lukami,
  • wyrabiać nawyk pracy ze słownikiem ortograficznym,
  • dokonywać opisowej oceny popełnianych błędów,
  • egzekwować wykonywanie poszerzonej poprawy błędów,
  • sprawdzać znajomość zasad pisowni,
  • nie omawiać błędów ucznia na forum klasy,
  • upewniać się, czy uczeń prawidłowo zrozumiał polecenia lub zadania tekstowe, używać jasnych sformułowań (nadmiar poleceń lub polecenia nakazujące wykonanie sekwencji czynności, wzmaga męczliwość i utrudnia koncentrację uwagi),
  • nie wywoływać gwałtownie do tablicy (zwiększone napięcie emocjonalne utrudnia myślenie), raczej odpytywać z ławki,
  • w przypadku dysgrafii w klasach starszych zezwolić na pisanie domowych prac pisemnych na komputerze, wykonanie na lekcji notatki nielinearnej lub skorzystanie ze skopiowanej notatki kolegi,
  • doceniać wysiłek ucznia, a nie tylko efekty (często niewspółmierne do włożonego trudu),
  • raz w tygodniu sprawdzać zeszyty ucznia,
  • egzekwować wykazywanie się przez ucznia systematyczną pracą nad swoimi trudnościami.  

mgr Aleksandra Molenda pedagog - PPP w Wodzisławiu Śl.

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny