Jak indywidualizować pracę z uczniem z dysleksją rozwojową?
Pomocne mogą okazać się poniższe wskazówki:
- nie odpytywać z głośnego czytania na forum klasy, chyba że tekst wcześniej został opracowany w domu,
- nie obniżać oceny za mało płynne czytanie,
- szczególną uwagę przywiązywać do cichego czytania ze zrozumieniem,
- ograniczyć ilość zadawanego do nauki tekstu,
- wydłużyć czas na przeczytanie lektur lub umożliwić skorzystanie z audiobooków,
- oceniać ucznia przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnych,
- nie dyskwalifikować prac nieczytelnych – uczeń powinien je przeczytać nauczycielowi,
- w miarę możliwości dyktanda zastępować pisaniem z pamięci lub tekstami z lukami,
- wyrabiać nawyk pracy ze słownikiem ortograficznym,
- dokonywać opisowej oceny popełnianych błędów,
- egzekwować wykonywanie poszerzonej poprawy błędów,
- sprawdzać znajomość zasad pisowni,
- nie omawiać błędów ucznia na forum klasy,
- upewniać się, czy uczeń prawidłowo zrozumiał polecenia lub zadania tekstowe, używać jasnych sformułowań (nadmiar poleceń lub polecenia nakazujące wykonanie sekwencji czynności, wzmaga męczliwość i utrudnia koncentrację uwagi),
- nie wywoływać gwałtownie do tablicy (zwiększone napięcie emocjonalne utrudnia myślenie), raczej odpytywać z ławki,
- w przypadku dysgrafii w klasach starszych zezwolić na pisanie domowych prac pisemnych na komputerze, wykonanie na lekcji notatki nielinearnej lub skorzystanie ze skopiowanej notatki kolegi,
- doceniać wysiłek ucznia, a nie tylko efekty (często niewspółmierne do włożonego trudu),
- raz w tygodniu sprawdzać zeszyty ucznia,
- egzekwować wykazywanie się przez ucznia systematyczną pracą nad swoimi trudnościami.
mgr Aleksandra Molenda pedagog - PPP w Wodzisławiu Śl.