Standardowe badanie psychologiczno-pedagogiczne składa się z:
- Rozmowy z rodzicem lub opiekunem prawnym, podczas której przeprowadza się wywiad dotyczący rozwoju dziecka, jego zainteresowań, mocnych stron oraz problemów i trudności, a także sytuacji rodzinnej
- Diagnozy psychologicznej polegającej na rozmowie, obserwacji oraz zastosowaniu wystandaryzowanych testów psychologicznych, które służą do oceny rozwoju poznawczego, językowego, emocjonalnego i społecznego
- Diagnozy pedagogicznej, podczas której badane są umiejętności pisania, czytania, liczenia oraz funkcje percepcyjne.
- Spotkania z rodzicem w celu omówienia wyników badań i przekazania zaleceń i wskazówek do pracy z dzieckiem.
Diagnoza zwykle trwa od czterech do sześciu godzin. Ilość spotkań może się zwiększyć w zależności od wieku dziecka, jego uwarunkowań psychofizycznych oraz możliwości poznawczych. Może pojawić się także potrzeba dodatkowych konsultacji, np. u logopedy czy dodatkowych badań, np. badanie słuchu.
Wywiad oraz omówienie badań odbywa się zwykle bez udziału dziecka (dziecko w tym czasie czeka w poczekalni), a w spotkaniach diagnostycznych z psychologiem, pedagogiem czy logopedą dziecko uczestniczy samodzielnie. Jeśli przewidujemy, że dziecko będzie miało kłopoty z samodzielnym czekaniem na rodzica, warto na pierwsze spotkanie umówić się bez niego.
Po zakończonych badaniach rodzic może wnioskować o wydanie pisemnej informacji o wynikach badań lub opinii dla dziecka. Dokumenty te może, ale nie musi przedłożyć w szkole.