Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Jak wygląda badanie w Poradni?

Standardowe badanie psychologiczno-pedagogiczne składa się z:

  • Rozmowy z rodzicem lub opiekunem prawnym, podczas której przeprowadza się wywiad dotyczący rozwoju dziecka, jego zainteresowań, mocnych stron oraz problemów i trudności, a także sytuacji rodzinnej
  • Diagnozy psychologicznej polegającej na rozmowie, obserwacji oraz zastosowaniu wystandaryzowanych testów psychologicznych, które służą do oceny rozwoju poznawczego, językowego, emocjonalnego i społecznego
  • Diagnozy pedagogicznej, podczas której badane są umiejętności pisania, czytania, liczenia oraz funkcje percepcyjne.
  • Spotkania z rodzicem w celu omówienia wyników badań i przekazania zaleceń i wskazówek do pracy z dzieckiem.

Diagnoza zwykle trwa od czterech do sześciu godzin. Ilość spotkań może się zwiększyć w zależności od wieku dziecka, jego uwarunkowań psychofizycznych oraz możliwości poznawczych. Może pojawić się także potrzeba dodatkowych konsultacji, np. u logopedy czy dodatkowych badań, np. badanie słuchu.

Wywiad oraz omówienie badań odbywa się zwykle bez udziału dziecka (dziecko w tym czasie czeka w poczekalni), a w spotkaniach diagnostycznych z psychologiem, pedagogiem czy logopedą dziecko uczestniczy samodzielnie. Jeśli przewidujemy, że dziecko będzie miało kłopoty z samodzielnym czekaniem na rodzica, warto na pierwsze spotkanie umówić się bez niego.

Po zakończonych badaniach rodzic może wnioskować o wydanie pisemnej informacji  o wynikach badań lub opinii dla dziecka. Dokumenty te może, ale nie musi przedłożyć w szkole.

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny